Webbhotell för dig - Ring oss på 010 – 555 86 00 Alla dagar i veckan

Användarvillkor

Avtal

  1. Allmänt
    Detta avtal gäller mellan abonnenten (i följande text kallad kunden) och hostingbolaget (Makeit Solutions 701227021601), (i följande text kallat hostingbolaget). Avtalet gäller samtliga tjänster och produkter hostingbolaget erbjuder (i följande text kallat abonnemanget).

1.1 Avtalets omfattning
Avtalet omfattar avtalstid, avgifter och uppsägning (avsnitt 2), support och underhåll (avsnitt 3), ansvarsfriskrivning (avsnitt 4), kundens ansvar (avsnitt 5), personuppgifter (avsnitt 6) och övriga avtalsvillkor (avsnitt 7).

1.2 Ändringar av avtalet
hostingbolaget förbehåller sig rätten att när som helst ändra detta avtal. Det nya avtalet är giltigt då det ligger publicerat på hostingbolaget”s hemsida (www.hostingbolaget.se).

  1. Avtalstid, avgifter och uppsägning
    2.1 Hur avgiften betalas
    Avgifter för abonnemanget sker som förskottsbetalning mot faktura via bankgiro eller kortbetalning.

2.2 Avtalstiden för abonnemanget
Abonnemangets avtalstid löper tills vidare från och med beställning. Specifik tjänst gäller under den tid som står specificerat på fakturan.

2.3 Förnyelse av abonnemang som sker var 12:e månad eller mer sällan
För abonnemang som förnyas var 12:e månad, eller mer sällan, kommer hostingbolaget senast en månad innan den avtalade tidens slut att sända en påminnelse om att abonnemanget inom kort löper ut. Då väljer kund själv om abonnemanget skall förnyas eller ej. Kunden gör valet genom att logga in på hostingbolaget”s hemsida. En förnyelse av abonnemanget sker då genom direktbetalning.Om abonnemanget inte förnyas innan det löper ut kommer abonnemanget med dess innehåll att raderas.

2.4 Förnyelse av abonnemang som sker oftare än var 12:e månad
För abonnemang som förnyas oftare än var 12:e månad skickar hostingbolaget ut en faktura om förnyelse för en lika lång period vid den nuvarande periodens slut. Fakturan avser förnyelse av abonnemanget framåt i tiden. Avtalet ska anses förnyat vid den tidpunkt då hostingbolaget skickat fakturan. Fakturan skall betalas innan betalningsperioden löper ut annars har hostingbolaget rätt att stänga av kundens abonnemang och påföra påminnelseavgift, dröjsmålsränta samt eventuellt ersättning för inkassokostnader enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.Om fakturan inte betalas inom betalningsfristen kan abonnemanget med dess innehåll raderas. Kunden är betalningsskyldig för utställd faktura.

2.5 Förändringar av avgifter
Avgiftsändringar informeras via hostingbolaget”s hemsida (www.hostingbolaget.se). hostingbolaget har rätt att debitera ändrad avgift vid förnyelse av ett abonnemang.

2.6 Kundens rätt att avsluta abonnemang
Kunden har rätt att avsluta sitt abonnemang hos hostingbolaget när som helst via en uppsägning (se 2.7). Faktura som kunden redan har betalat ersätts inte. Detta gäller även om tid kvarstår på kundens abonnemang.

2.7 Uppsägning av abonnemanget
En uppsägning av abonnemanget sker genom att kunden skickar en begäran om uppsägning från den e-postadress som står som ägare av kontot till support@hostingbolaget.se och därefter bekräftar uppsägningen genom att besvara det mail som hostingbolaget skickar ut efter kundens begäran.

2.8 Aktivt abonnemang under avtalstiden
hostingbolaget ansvarar för att kundens abonnemang är aktivt på hostingbolaget”s servrar under avtalstiden (se avsnitt 4).

2.9 Radering av data vid avslutat abonnemang
Vid avslutat abonnemang raderas samtlig data som kunden lagrat hos hostingbolaget.

2.10 Återaktivering av abonnemang
Ett avslutat abonnemang kan eventuellt återaktiveras i de fall då en backup av kundens data ej raderats. Vid återaktivering av abonnemang tar hostingbolaget från kunden ut en avgift på 350 kronor inklusive moms.

  1. Support och underhåll
    3.1 Planerade driftstopp
    Vid varje planerat driftstopp ska hostingbolaget meddela kunden minst en dag innan avbrottet. hostingbolaget meddelar kunden härom genom e-post eller sociala medier. Detta gäller inte vid eventuell krasch av systemet och/eller förlust av data, oavsett anledning. Vid dessa situationer står hostingbolaget fria från ansvar mot kunden (se avsnitt 4).

3.2 Supporttider
hostingbolaget förbehåller sig rätten att ändra sina supporttider, vilka framgår på hostingbolaget”s hemsida.

3.3 Backup vid abonnemang som avser webbhotell
Om kundens abonnemang avser webbhotell ansvarar hostingbolaget för att dagligen ta backup av kundens data som är upplagt på hostingbolaget”s servrar. För webbhotell sparar hostingbolaget kundens backuper de senaste sju dagarna. Skulle eventuellt backupsystem gå ur bruk står dock hostingbolaget fria från allt ansvar gentemot kunden (se avsnitt 4).

  1. Ansvarsfriskrivning
    hostingbolaget tar inget ansvar för någon skada som en kund, direkt eller indirekt, drabbas av genom användning av abonnemanget. I detta ingår, men är inte begränsat till; serverkrasch, icke fungerande backupsystem, downtime (oavsett anledning), förlust av data och/eller rådgivning som resulterat i förlust av data. Kund kan aldrig göra gällande någon som helst ersättning för skada som kunden orsakats på grund av hostingbolaget.
  2. Kundens ansvar
    Kundens ansvar mot hostingbolaget innebär att:

inte bryta mot svensk lag
enbart nyttja den tjänst hos hostingbolaget som kunden beställt.
inte från sitt abonnemang genomföra intrångsförsök på övrig data som inte tillhör kunden.
i övrigt inte använda abonnemanget på så vis att olägenhet uppstår för hostingbolaget eller annan.
alltid kontakta hostingbolaget genom kontaktvägar som är kopplade till kundens konto, till exempel registrerad e-postadress eller registrerat telefonnummer.
uppdatera sina personuppgifter.
om kundens abonnemang avser webbhotell, inte sälja vidare eller låta tredje part nyttja abonnemanget (undantaget Återförsäljare, se 5.1).
enbart lägga in domäner i hostingbolaget”s system som ägs av kunden.
inte sprida skadligt material såsom virus eller liknande.
5.1 Återförsäljare
Kund, vars abonnemang avser webbhotell, som innehar kontotypen Återförsäljare är tillåten att sälja vidare sitt konto till tredje part. Dock ska kunden vid dessa tillfällen stå som ansvarig mellan hostingbolaget och tredje part.

5.2 Kundens avtalsbrott
hostingbolaget har alltid rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om kunden begår ett avtalsbrott i strid med detta avtal.

  1. Personuppgifter
    Kunden är införstådd med att de personuppgifter som kunden lämnar samlas in och behandlas med stöd av personuppgiftslagen (1998:204) och den Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679) i syfte att kunna uppfylla avtalet mellan kunden och hostingbolaget. Kunden samtycker till att dennes personuppgifter kommer att användas i hostingbolagets ord- och textbehandling, kundhanteringssystem, registerföring, redovisning och övrig administration samt e-post. Eventuella klagomål angående behandlingen skickas i första hand till hostingbolaget för rättelse. Fortsatta klagomål kan därefter skickas till Datainspektionen.

6.1 Personuppgiftsbiträdesavtal
Genom användandet av hostingbolagets tjänster binder sig kunden till det för tiden gällande
personuppgiftsbiträdesavtalet (klicka för att öppna).

  1. Övriga villkor
    7.1 Domännamn
    Vid beställning av domännamn godkänner kunden även respektive toppdomäns registreringsvillkor. Nyttjande av domännamn sker omgående och går ej att ångra.

7.2 IIS registreringsvillkor
Vid nyttjande av .SE-domän godkänner kunden gällande registreringsvillkor för IIS:
IIS registreringsvillkor för .se-domännamn

Vid nyttjande av .NU-domän godkänner kunden gällande registreringsvillkor för IIS:
IIS registreringsvillkor för .nu-domännamn

7.3 Extratjänster/produkter
Eventuell extratjänst eller produkt kan beställas via direktkontakt med hostingbolaget. Detta avtal är grund för alla andra avtal kund har med hostingbolaget. Eventuella avtal utöver detta avtal ska ses som tilläggsavtal med detta avtal som huvudavtal.

7.4 Domäner
För samtliga domäner som hostingbolaget registrerar åt kunden ska kunden stå som ägare (om kunden inte önskar annat) och hostingbolaget som eventuell teknisk/administrativ kontakt. Vid nyttjande av domän under ICANN godkänner kunden gällande villkor för ICANN.

ICANN Registrant Rights

Expired Domain Deletion Policy

ICANN UDRP

WHOIS Data Requests

7.6 Innestående medel
Kund kan införskaffa innestående medel hos hostingbolaget som senare kan användas för tjänster och produkter. Innestående medel, oavsett karaktär, kan ej återbetalas och måste användas inom en period om 24 månader från insättningsdatum. Efter denna period förverkas alla outnyttjade innestående medel och kan inte längre nyttjas.

7.7 Microsoft Kundavtal
Vid nyttjande av tjänster/produkter från Microsoft godkänner kunden gällande Kundavtal/Allmänna villkor för Microsoft:
Microsoft Customer Agreement (MCA)

7.8 Tillämplig lag och tvist
På detta avtal ska svensk lag tillämpas. Vid tvist med anledning av avtalet ska i första hand ske ett försök mellan hostingbolaget och kunden att komma överens om en lösning. Misslyckas detta får tvisten prövas i svensk allmän domstol. Kunden har även möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få en rekommendation på lösning av tvisten.

Rulla till toppen